perjantai 22. maaliskuuta 2013

Yksi postaus vielä


Oli nyt ihan pakko tähän laittaa kuvat, kun sain tiikerikakun jo toistamiseen onnistumaan (tällä tokalla kertaa ei kyllä onnistunut niin täydellisesti, ekalla kyllä tai siis yli kymmenes, mutta laskin vaan onnistuneet)!!!! :D Voi että voi olla pienestä iloinen!! ;D Koko kakusta en saanut enään kuvaa, kun se oli jo aloitettu, lapset heti tietty rupesivat sitä syömään, osittainen kuva siis sen takia.... Laitan gluteenittoman tiikerikakun ohjeen tähän samaan:

GLUTEENITON TIIKERIKAKKU

200 g margariinia
2 dl sokeria
3 kananmunaa
3 dl gluteenittomia jauhoja (itse käytän Pirkan tai Sunnuntain)
1,5 tl leivinjauhetta
2 tl vanilliinisokeria
2 rkl kaakaojauhetta
2 rkl maitoa (mä oon käyttänyt ihan vettä, niin saan samalla maidottoman, myös mehu ym. käy)

Vaahdota margariini ja sokeri. Lisää kananmunat yksitellen samalla vatkaten. Yhdistä jauhot ja leivinjauhe keskenään. Lisää seos kevyesti sekoittaen taikinaan.
Ota taikinasta 1/3 toiseen astiaan. Mittaa joukkoon maito ja kaakaojauhe. Kaakaojauhe sekoittuu tasaisesti, kun lisäät siivilän läpi. (Yleensä mä en siivilöi, mutta tässä oon sen tehnyt, muuten jäi kaakaojauhe vähän kököiksi)
Nostele taikinat voideltuun, leivitettyyn kakkuvuokaan kerroksittain. Paista 175 asteen lämmössä n. 50 min.

Mä leivitin vuoat maissiryyneillä, siitä jää sellainen keltainen väri kakun pintaan, mutta ei meillä ainakaan kukaan ole moittinut makua. Toki on olemassa myös gluteenittomia korppujauhoja, mutta mä en ole vaan jaksanut niitä etsiä, kun tuolla maissiryynillä niin hyvin pärjätty. Se minkä mä opin, niin kakku täytyy olla täysin jäähtynyt, ennenkun sen kumoaa lautaselle. Muuten siitä tulee sellainen murukasa. ;) Kokemusta siitäkin! :D Toki maku ihan hyvä, mutta ei sitä viitsi kellekään tarjota.

Mukavaa perjantai-iltaa jokaiselle!! <3

P.s. Monesti oon jo meinannut laittaa, mutta nyt kysäsen teiltä! :) Onko jotain sellaisia aiheita, mistä haluaisitte postauksia? Jos on jollain jotain toiveita, niin kirjoitelkaa tuohon kommentti kenttään niitä!! :)

7 kommenttia:

  1. Nam :P Mä tunnustan, etten ole ikinä tehnyt tiikerikakkua ;) Mä tykkään lueskella sun käsityö-postauksia - itse, kun taidan vaan villasukat ja isoäidinneliöt :)

    Perjantai-illan jatkoa <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole tiikerikakkuja tehnyt tätä buumia ennen, kun koulussa! ;) Kävin joskus maa- ja kotitalousoppilaitoksen, jossa kyllä oppi kaikkea hyödyllistä. Joten en ole minäkään kovinkaan montaa kertaa näitä tehnyt! ;) Herkkuja on niin paljon tarjolla!! Kuivakakkuja muutenkin oon tehnyt tosi vähän...
      Kiitos paljon palautteesta, on kiva vähän tietää, että minkälaisia postauksia tykkäätte lueskella!! :) Oon tässä miettinyt, että onkohan ollut liiankin käsityöpainotteista tää, mutta kun tähän väliin niitä vaan on syntynyt enempikin. ;) Kesää kohti kun mennään, niin aikaakin jää vähempi. Onneksi tuossa terassilla pystyy kuitenkin jotain puuhailla! Toki meidän nuorimmainenkin jo nyt niin iso, ettei tartte perässä juosta, niin ehtii ulkoilut tehdä käsitöitä. :D
      Mukavaa perjantai-iltaa myös sinulle!! <3

      Poista
  2. Nam, tiikerikakku on tosi hyvää! :)

    Sä olet taitava leipoja! :) Mulla on kuivakakku murentunut monta kertaa ihan tavallisistakin jauhoista tehtynä (on jäänyt vuokaan kiinni). ;) Nykyään mulla on silikonivuoka. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon!! :)
      Oon itekin niin ihastunut tuohon tiikerikakkuun!! :) Siksi piti muuttaa ohje gluteenittomaksi. Ensin alkuun laitoin gluteenittomia jauhoja ja perunajauhoja. Ei oikein toiminut! Sitten vaihdoin koko jauhomäärän gluteenittomiksi ja se sujui paremmin! Mutta siinä kohtaa en vielä tiennyt, että sen piti antaa jäähtyä kokonaan... Onneksi sen vinkin sain yhdeltä kaverilta!! Koko aika sitä oppii jotain uutta. ;)

      Poista
  3. Tiikerikakku on hyvää. Vielä enemmän tykkään kyllä sitruunakakusta. :)
    Kun olin pieni, niin äiti teki usein tiikerikakkua. Riitti kolmen hengen perheessä moneksi päiväksi.
    Täytyisi lähteä äitin oppiin tutustumaan kaikkiin leipomisen salaisuuksiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ihastuin ite tähän tiikerikakkuun, niin sillä sitä on tullut tehtyä nyt! ;) Toiseksi vanhin kyllä moitti, että etkö sä äiti enään tee muita, kun tiikerikakkuja... Tänään tein sitten mokkapaloja tiikerikakkujen lisäksi!! :D Leipominen on mulle vähän samanlaista pään tyhjentämistä, kun tuo kutominen. Oon oppinut siitäkin jutusta tykkäämään! :D Kannattaa kyllä kokeilla. Mä en vielä silloin, kun miehen kanssa naimisiin mentiin, niin leiponut juuri yhtään. Nykyään teen viikottain jotain.

      Poista
  4. Mokkapaloissa on kananmunaa, tiikerikakussa samoin. Ei taida pystyä tekemään munatonta tiikerikakkua, ja piimäkakkua taas teillä ei voi kukaan syödä. Mä kyllä voisin. Yks mun nyt jo edesmenny ystävätär opetti mut syömään piimäkakkua, ja ai että! Siitä tuli mun lempikakku kertaheitolla.

    VastaaPoista